شنبه ۱۴ مرداد ۰۲

روش هاي تشخيص چرم طبيعي از مصنوعي

وب تخصصي آموزش چرم دست دوز ، آموزش چرم دوزي كيف پول ، آموزش چرم دوزي ،آموزش ساخت

روش هاي تشخيص چرم طبيعي از مصنوعي

۸,۶۸۲ بازديد

روش هاي تشخيص چرم طبيعي از مصنوعي



اين روزها اگر بخواهيد كت،كيف يا كفشي با چرم طبيعي بخريد بايد هزينه زيادي را متحمل شويد. وقتي يك كت يا كيف يا باراني با قيمت بالايي مي‌خريد بايد از آن مراقبت بيشتري كنيد تا هم عمرش و هم زيبايي آن را حفظ كنيد اما نگهداري چرم تكنيك‌هاي خاصي دارد؛ تكنيك‌هايي كه هركدام مي‌توانند سال‌ها به عمر البسه چرم بيفزايند، به همين دليل به سراغ يك كارشناس چرم‌ رفتيم تا رازهاي نگهداري چرم را از او بپرسيم .

كهنه‌ترها، مرغوب‌ترهستند
چرم مثل فرش دستباف است يعني هرچه بيشتر كار مي‌كند مرغوب‌تر و زيباتر مي‌شود. هيچ‌وقت يك كت چرم 10ساله قابل مقايسه با يك كت چرم نو نيست، چون انعطاف‌پذيري به‌دست مي‌آورد كه اين خاصيت را كت نو ندارد. افرادي هستند كه اعتقاد دارند، چرم هرچه كهنه‌تر باشد زيباتر است و حتي در بعضي از جاهاي دنيا تكنيك‌هايي را به كار مي‌برند كه چرم نو، كهنه به نظر برسد. جالب است بدانيد، وقتي 2 نفر در يك زمان يك‌ محصول يكسان را مي‌خرند، اين محصولات بعد از چند سال كاملا متفاوت به‌نظر خواهند رسيد و ديگر به هم شبيه نخواهند بود و هركدام به نوعي زيبا به نظر مي‌رسند. اگر چرم طبيعي به درستي مراقبت شود بين 10 تا 15 سال دوام خواهد داشت.

دشمنان چرم را بشناسيد
چرم بايد از برخورد با هرشيء ‌تيز محافظت شود چون در صورتي كه روي آن خراشي بيفتد، ديگر قابل بازگشت نخواهد بود.لكه ناشي از خودكار هيچ‌گاه از روي چرم پاك نخواهد شد و روي آن اثر ماندگار دارد، بنابراين بايد حواس‌تان باشد كه هيچ گاه نوك خودكار را به البسه چرم خود نزديك نكنيد.عطر، اسپري و ادكلن را نبايد مستقيم روي البسه چرمي ،جيرو نبوك زد.به هيچ وجه نبايد البسه چرم را در ماشين لباسشويي شست، چون پودر لباسشويي و آب مي‌توانند كاملا چرم را خراب كنند.سعي نكنيد لكه‌هاي خيلي عميق يا لكه‌هايي كه به سختي پاك مي شوند را خودتان برطرف كنيد، در اين مواقع بهتر است از شخصي متخصص يا فروشگاهي كه چرم را از آن خريداري كرده‌ايد راهنمايي بخواهيد و خودتان براي پاك كردن لكه يا رنگ روي چرم از هيچ نوع حلالي استفاده نكنيد.

رابطه چوب لباسي و چرم
چرم طبيعي حتما بايد از چوب‌لباسي آويزان شود به خصوص اگر قصد داريد مدتي از آن استفاده نكنيد، چون اگر چرم را از جاي تيزي آويزان كنيد ممكن است چرم شكل اصلي خود را از دست بدهد و اين تغيير شكل ديگر قابل برگشت نيست. براي نگهداري چرم هم بهتر است دماي محيط بين 25 تا 30 درجه باشد.

چگونه چرم طبيعي را از چرم‌ مصنوعي تشخيص دهيد؟
1. اولين توصيه اين است كه سعي كنيد چرم را از فروشگاه‌هاي معتبر خريداري كنيد چون اين روزها چرم‌هاي وارداتي و بي‌كيفيت خيلي زياد شده‌اند حتي به بعضي از آنها اسانس چرم زد ه‌اند و كاملا بوي چرم را مي‌دهند بنابراين نمي‌توان از روي بو، چرم طبيعي را تشخيص داد.(حتي ممكن است چرم هاي فوق از پوست حيوانات حرام يا حيوانات حلال، با ذبح غيراسلامي باشند)
2. وقتي به قسمت‌هاي مختلف چرم طبيعي دست بزنيد چرم يكدست نيست يعني بعضي جاها نازك است و بعضي جاها ضخيم‌ است. چون قسمت‌هاي مختلف پوست دام ضخامت‌هاي متفاوتي دارند. در حالي كه چرم مصنوعي چون با دستگاه درست مي‌شود كاملا حالت يكدست دارد.
3. وقتي چرم طبيعي را زير نور بگيريد به‌طور يكدست نور را منعكس نمي‌كند و بعضي جاهاي چرم مات و بعضي جاها براق به نظر مي‌رسد.

باران را با كف شامپو بچه بشوييد
باران‌هاي آلوده‌اي كه اين روزها در تهران كم نيستند مي‌توانند حسابي به لباس‌هاي چرم شما آسيب برسانند، اگر به‌طور ناگهاني در باران شديدي گرفتار شديد، بايد خيلي زود با يك اسفنج آغشته به كف شامپو بچه، باران آلوده را از روي چرم پاك كرده و بعد خشك كنيد. البته بايد حواس‌تان باشد كه پشت چرم نبايد به هيچ وجه خيس شود چون انعطاف‌پذيري خود را از دست مي‌دهد، به‌طور كلي بهتر است در روزهاي باراني از پوشيدن چرم خودداري كنيد تا مبادا درون آن خيس شود.

چگونه چرم را بشوييد
همان‌طور كه گفتيم به هيچ وجه نبايد چرم را در ماشين لباسشويي شست بلكه البسه چرم خود را به يك خشكشويي معتبر بسپاريد. (يعني مطمئن باشيد يك متخصص شست‌وشوي چرم در آنجا وجود داشته‌باشد)، در خانه نمي‌توان چرم را شست چون اگر به پشت چرم آب برسد چرم نرمي و لطافت خود را از دست مي‌دهد و ديگر همچون گذشته انعطاف‌پذيري نخواهد داشت و خشك مي‌شود. اگر هم آستر كت چر‌م‌تان كثيف شد بهترين كار اين است كه آستر را عوض كنيد چون چرم فقط روشويي مي‌شود. گردو غبار دشمن چرم است و شما بايد هر چند وقت يك‌بار روي آن را تميز كنيد. براي اين ‌كار كافي است كه يك قاشق مرباخوري شامپو بچه را با آب ولرم(CC 250 ) و 3تا4 قطره سركه مخلوط كنيد و آرام روي چرم بكشيد و سپس با آب معمولي شامپوها را پاك كنيد و بعد با يك پارچه خشك كنيد.در نهايت مي‌توانيد با واكس‌هاي معمولي روي چرم را ماساژ دهيد.

منبع : وبلاگ روستاي بنار سليماني دشتستان بوشهر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.